Inwestycja w pracownika – stopa zwrotu

Kiedy przedsiębiorca inwestuje w swojego pracownika (czy to poprzez szkolenia, premie motywacyjne czy lepsze wyposażenie stanowiska pracy) ma nadzieję, że wydane pieniądze zwrócą mu się z nawiązką. I w Polsce rzeczywiście tak jest. Na każdą wydaną złotówkę, przypada 1,71 zł zwrotu z inwestycji. To jeden z najlepszych wyników w Europie.

Czy opłaca się inwestować w pracownika? Takie pytania zadaje sobie chyba każdy właściciel firmy. PricewaterhouseCoopers przeprowadziło analizę z wykorzystaniem metody, która uwzględnia aż 400 wskaźników efektywności polityki personalnej i obliczyło, ile odzyskuje pracodawca z każdej złotówki, którą wyłożył na pracownika.

W Polsce, stopa zwrotu z inwestycji wynosi 1,71 zł. To i tak mniej niż dwa lata temu (2,39zł), ale lepiej niż w reszcie Europy (1,2 zł) i w USA (1,53 zł). Przegania nas Rosja ze wskaźnikiem 2,22 zł. Co decyduje o sukcesie inwestycji?

Niestety takich danych PricewaterhouseCoopers nie zapewnił, ale Rosja, Polska i Bułgaria – kraje które mają najwyższą stopę zwrotu mają jednocześnie najmniejszy udział wynagrodzeń w przychodach. Artur Kaźmierczak, dyrektor zespołu ds. konsultigu HR w PwC mówi, że powodem tak wysokiej stopy zwrotu jest fakt, iż wynagrodzenia pochłaniają zaledwie co 10 tą złotówkę przychodu (a na zachodzie co piątą). Patrząc z punktu widzenia pracownika oznacza to, że jest po prostu tani – w efekcie jego pracodawca może płacić mu mniejszą część przychodu niż pracodawca w kraju Europy Zachodniej płaci swojemu pracownikowi.