Większa umiejętność czytania = wyższa produktywność i bezpieczeństwo pracy

analfabeta Większa umiejętność czytania = wyższa produktywność i bezpieczeństwo pracyZ ostatnich badań Unesco wynika, że na świecie jest 774 miliony analfabetów. To prawie co piąty dorosły człowiek. W Polsce współczynnik alfabetyzacji jest spory, ale nie znaczy to wcale, że osoby, które chodziły do szkoły i ukończyły ją, umieją czytać- w kontekście rozumienia tego co czytają. Wtórny analfabetyzm, według badań socjologów dotyka prawie 77% osób (45% nie rozumie tego co czyta, 32% rozumie niewiele – w Polsce najpopularniejsze czasopismo to TeleTydzień). A umiejętność czytania – jak wynika z badań przeprowadzony w Kanadzie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo pracy, ale również efektywność pracy.

Podwyższenie umiejętności czytania o 1% to 2,5% wzrost produktywności pracowniczej- taką zależność odkryli australijscy badacze. W efekcie, ów wzrost produktywności pracowników ma przekładać się na 1,5% wzrost PKB. Umiejętność czytania ze zrozumieniem to również umiejętność skupiania się na zadaniu, wyławiania istotnych informacji i pomijania nieistotnych (selekcja treści) – stąd przekładanie się umiejętności czytania i pisania na produktywność zawodową.

Najwyższy wskaźnik braku umiejętności czytania występuje w dużych zakładach produkcyjnych u pracowników i przy taśmach montażowych i na liniach produkcyjnych. W efekcie – poza produktywnością, która mogłaby być wyższa, gdyby pracownicy lepiej czytali, często dochodzi tu do wypadków, bo pracownicy po prostu nie umieją przeczytać ostrzeżenia czy instrukcji. W Kanadzie, po opublikowaniu badań rząd wprowadził plan naprawy poziomu czytelnictwa – w pilotażowym programie, w którym weźmie udział 10 przedsiębiorstw rząd zasponsoruje po 80 godzin lekcji czytania dla pracowników.

źródło:abc.net.au

Dodaj komentarz

2 Responses to “Większa umiejętność czytania = wyższa produktywność i bezpieczeństwo pracy”

  1. calkowiea says:

    Dlatego polecam kurs szybkiego czytania. Uczy nie tylko czytać teksty, ale przede wszystkim je rozumieć. Np. szkola ABC w Krakowie: szkola-abc.edu.pl/szkola/index.php.

  2. ProgWeb says:

    Nie tylko dobrego czytania, ale i pisania, właśnie siedzę nad piękną specyfikacją poprawek na stronie od klienta, który nie dość że pisał zdania bzokolicznikowo, zdawkowo, skrótami myślowymi, bez interpunkcji (nie wiem czy jedna poprawka do treści odnosi się do jednej, czy kolejnej podstrony), lub bzdurnie (i to tak, że nie ma nic wspolnego ze stroną, czy w ogóle informatyką). Na 5 takich zdań, które zajeły 1/4 strony a4, na około zrobiło się czarno od popisanych przeze mnie pytań, klamr z pytajnikami i wykrzyknikami. Skutkiem tego nie mogę wprowadzić nawet najdrobniejszej poprawki, bo nie wiem gdzie i co 🙂

    Nie wszyscy jednak są tymi analfabetami, a przypominam, że wszelkie specyfikacja, czy zamówienia, są skrupulatnie czytane przez osoby, które je wykonują (przynajmniej w moim zawodzie), są podstawą prawną do roszczeń, więc jak gdzieś coś było niedobrze napisane i źle zostało zinterpretowane, to trudno będzie się wybronić piszącej osobie w przypadku błędnej interpretacji tego co napisał, albo czegoś nie dopisał.

    Chcesz, żeby Cię dobrze czytali, dobrze pisz.