Informacja zwrotna – ważny element już po uzyskaniu pracy

Mówiąc o informacji zwrotnej od pracodawcy, zwykle myśleliśmy o samym momencie zatrudnienia – czyli informacji czy przechodzimy, czy też nie, do kolejnego etapu rekrutacji lub też tego, czy otrzymaliśmy pracę. Tymczasem, informacja zwrotna od pracodawcy nie ogranicza się jedynie do momentu zatrudnienia – jest ważna również w naszym okresie próbnym oraz w całym czasie naszej kariery zawodowej.

Otrzymując pracę, zwykle oddychamy z ulgą i cieszymy się na myśl o nowych wyzwaniach (lub przynajmniej o tym, że wreszcie będzie pensja). Drugi raz, oddychamy z ulgą po okresie próbnym, kiedy szef proponuje nam umowę na dłuższy okres czasu. Potem pracujemy a po okresie kilku miesięcy spada na nas jak grom z jasnego nieba wypowiedzenie, którego się nie spodziewaliśmy, wydawało nam się bowiem, że dobrze pracowaliśmy. Pomijając sytuację, kiedy zwolnienie z pracy związane jest z redukcją etatów, w wielu sytuacjach moglibyśmy zwolnienia uniknąć jeśli tylko…wiedzielibyśmy, że coś robimy źle – niestety niektórzy managerowie bądź szefowie nie potrafią udzielać informacji zwrotnych i …nie mówią pracownikom wprost, co im przeszkadza. Czy możemy na to jakoś wpłynąć?

Zmusić szefa do tego, by udzielił informacji zwrotnej nie możemy, ale możemy mu pomóc w wygłoszeniu opinii na temat naszej pracy a tym samym lekko zamanipulować sytuacją by ochronić etat. Wystarczy przyjść do szefa i samemu spytać go, czy jest zadowolony z naszej pracy. Szef może być oporny i zdawkowo powiedzieć, że tak – co niewiele nam da. W takiej sytuacji zadajemy więc kilka pytań, np:

Tych kilka pytań nie tylko pozwoli dowiedzieć się czy ( a jeśli tak) to co robisz nie tak, jak oczekuje tego kierownictwo, ale również:

Jak często prosić o informacje zwrotne? Przy nowej pracy wystarczy po pierwszym miesiącu, potem za około 3 miesiące, a w trakcie pracy raz na pół roku. (W firmach w których wprowadzono system ocen pracowniczych, informacje zwrotne dawane są pracownikom raz w roku)