Co każdy pracownik powinien wiedzieć o sobie

wiedza pracownika Co każdy pracownik powinien wiedzieć o sobieNa początek opowieść… znajoma pracowała przez długi czas w charakterze managera klubu. Praca była wymagająca, nierzadko konieczne było przychodzenie również popołudniami, praca w niedzielę i święta. Stale pod telefonem – również nocą, bywały bowiem w klubie sytuacje awaryjne. Za to, praca obfitowała w dużą ilość kontaktu z ludźmi, konieczność szybkiego podejmowania decyzji i bycia osobą maksymalnie energetyczną.
Po trzech latach pracy na wysokich obrotach, znajoma stwierdziła, że marzy jej się święty spokój – praca w biurze od 8.00 do 16.00, wolne weekendy, papierkologia i co najwyżej telefon raz na czas do klienta. Rozmawiając o tym i znając ją sporo lat, dałam jej 3 miesiące na to, że taka praca – ze względu na swoją statyczność i brak kontaktu z ludźmi znudzi ją i sfrustruje. Pomyliłam się o dwa miesiące. Znajoma już po miesiącu zaczęła narzekać…

Szukając pracy czy też decydując się na jej zmianę warto byłoby znaleźć taką, z której nie będziemy chcieli po miesiącu uciec. I choć czasem, nie mamy wpływu na to na jakiego kierownika czy atmosferę pracy trafimy (a to skutecznie potrafi zdemotywować), to częstym błędem osób szukających pracy jest zdecydowanie się na ofertę, która z samego już założenia nie będzie nam pasować. Dlaczego? Bo tak naprawdę szukamy czegoś zupełnie innego, nasza osobowość, cele, rozumienie kariery zawodowej są zupełnie inne od tego, co proponuje nam stanowisko. Zanim więc zaczniemy na potęgę wysyłać CV warto przez chwilę zastanowić się nad sobą i swoimi potrzebami, aby nie zmarnować czasu zarówno na wysyłaniu CV do nieodpowiednich miejsc, jak i na ewentualnym pracowaniu w miejscu, z którego szybko będziemy chcieli uciec.

Zdefiniuj swoje pojęcie kariery
Co dla Ciebie będzie sygnałem że „robisz karierę” – kierownicze stanowisko? A może odpowiednie wynagrodzenie? Może też marzy Ci się możliwość brania udziału w nowatorskich projektach? A może twoja wizja kariery to święty spokój, praca w regularnych godzinach i poczucie że jesteś na „właściwym miejscu?” Co da Ci poczucie spełnienia?
Jeśli nie umiesz od razu odpowiedzieć na to pytanie, weź notesik i zastanów się wypisując to, czego oczekujesz od pracy, zadając sobie samemu pytania – np. „czy gdybym miał pracować w weekendy i nie mieć czasu dla rodziny, to zgodziłbym się na taką pracę, czy nie?” „czy jeśli będę nawet dyrektorem, ale w małej firemce – będę zadowolony?”, „jakie stanowiska uważam za prestiżowe?” Jeśli nadal masz problem, ze zdefiniowaniem swojej kariery, pomyśl o swoich znajomych – kto według ciebie robi karierę? Przemyśl co tych ludzi łączy- znajdziesz wtedy to, co dla ciebie jest wyznacznikiem kariery.

Określ swoją osobowość jako pracownika
Czego potrzebujesz w swojej pracy? Czy kontakt z innymi ludźmi jest dla ciebie ważny, czy mógłbyś pracować w krypcie na końcu świata? Czy lubisz jak gonią Cię terminy, czy raczej, źle znosisz napięcie? Czy gdybyś miał do wyboru pracę statyczną (tylko w biurze) czy pracę w terenie – co być wolał? Czy potrzebujesz kontaktu z szefem (lubisz być chwalony) czy jest to mniej ważne?Wypisz sobie na kartce wszystko co dla Ciebie ważne, przyda Ci się to do analizy stanowisk o które będziesz się ubiegał.

Określ preferencje edukacyjne
Czy chcesz mieć pracę w której będziesz musiał uczyć się czegoś nowego czy wolisz opierać się na tym co już znasz i wiesz i nie masz ochoty na dalszą edukację? Czy wolisz uczyć się rzeczy miękkich (np. pracować nad poprawą komunikacji, czytać książki o samorozwoju) czy twardych (nauka nowego oprogramowania, języka)? Na wielu stanowiskach pracy, jednym z elementów kariery będzie konieczność zdobywania nowych kompetencji – wybór pracy w której będziesz musiał uczyć się czegoś czego nie chcesz, bądź nie lubisz, to kiepski wybór.

Określ swój styl pracy
Jesteś w pracy szybki czy dokładny? Lubisz porządek na biurku, czy zwykle miewasz chaos? Czy szybko zapalasz się do nowych projektów i pomysłów, a twój szef nie raz mówił że jesteś w gorącej wodzie kąpany, czy też zanim się zaangażujesz zbierasz informacje i szukasz „haczyków” które mogą położyć projekt. Czy wolisz pracować sam, czy w grupie? Zawsze kiedy nie umiesz odpowiedzieć na takie pytania, spróbuj przypomnieć sobie te miłe i dobre momenty z poprzednich prac, jak i te złe i określić, co powodowało że dane zadanie było „super” lub „beznadziejne”.

Określ swoje unikalne talenty
Co wyróżnia cię spośród osób które pracują na podobnym stanowisku do twojego? Co masz, czego nie mają inni? W czym jesteś lepszy?

Taka analiza pozwoli Ci nie tylko bardziej odpowiednio dobierać sobie stanowiska pracy ale również przyda się w przypadku każdej rozmowy kwalifikacyjnej – po takiej analizie, zrobionej raz, wiesz już:

  • jakie są Twoje słabe i mocne strony
  • czego oczekujesz od swojej pracy
  • czego oczekujesz od szefa i współpracowników
  • co cię do pracy motywuje
  • jak widzisz swoją karierę w ciągu kilku najbliższych lat

A takie pytania, są w standardzie na rozmowach kwalifikacyjnych.

źródło:careerealism.com

Dodaj komentarz