TOP 10 sposobów na kreację własnego wizerunku pracownika w Internecie

Internet jest obecnie ogromną siłą często wykorzystywaną w procesie rekrutacji. Nie tylko jako miejsce umieszczania ogłoszeń o pracę przez pracodawców, czy miejsce poszukiwania owych ogłoszeń przez kandydatów, ale również jako miejsce w którym można budować własny wizerunek jako pracownika i tym samym zwiększać swoje szanse na to że ktoś nas zauważy i zaprosi do współpracy bądź zaoferuje bardziej atrakcyjne od obecnych warunki pracy. O tym, że swój wizerunek jako pracownika można zrujnować przez niefrasobliwe korzystanie z narzędzi Internetowych pisaliśmy już nie raz. Teraz zobaczmy jak zbudować swoją Internetową tożsamość w sposób pozytywny.

1. Obecność w serwisach społecznościowych
Obecność w serwisach społecznościowych dla profesjonalistów to obecnie podstawa dla każdego kto poważnie myśli o rozwijaniu swojej kariery. Bardzo wielu pracodawców zarówno nawiązuje kontakt z potencjalnymi pracownikami poprzez serwisy społecznościowe, jak i buduje sobie opinie o pracowniku w oparciu o te informacje. Stworzenie własnego profilu na takich serwisach jak GoldenLine, LinkedIn, czy poszerza możliwości znalezienia pracy, ale jest też zagrożeniem, jeśli profil zbudujemy nieodpowiednio.

2. Stworzenie strony www
Strony www to nie zawsze strony firmowe, sklepy czy serwisy. Za dosłownie kilkadziesiąt złotych można mieć własną stronę internetową – wystarczy kupić domenę, hosting i skorzystać z bezpłatnego kreatora witryn czy systemu typu WordPress. Na takiej stronie możesz umieścić informacje o sobie, swoich dokonaniach, swoje CV. Własna strona to nie tylko pozwolenie na to by potencjalny pracodawca zdobył o Tobie więcej informacji, ale również stworzenie wrażenia osoby nowoczesnej, zaznajomionej z nowymi technologiami, trendami, takiej która dba o własną pozycję.
Szczególnie ważna jest własna strona dla przedstawicieli takich profesji, którzy swoje osiągnięcia mogą przedstawiać w formie portfolio (graficy, marketingowcy, programiści, Pr-owcy, dziennikarze, artyści).
Własna strona www ma jeszcze jeden plus – adres w Twojej domenie. Zamiast wysyłać CV z adresu @buziaczek.pl możesz wtedy wysłać maila z adresu @annakowalska.pl lub sprzedawca.info

3. Prowadzenie bloga eksperckiego
Własny blog to świetny sposób na promocję siebie. Nie trzeba przy tym ponosić żadnych kosztów, blog można bowiem założyć na jednej z bezpłatnych platform. Pisząc notatki i artykuły ze swojej branży możesz wtedy kreować się na specjalistę posiadającego rozległą wiedzę i doświadczenie. Blogi można prowadzić w każdej branży – jeśli jesteś sprzedawcą możesz pisać o technikach sprzedaży w Twojej branży, o rynku (widać wtedy że masz znajomość branży), o sposobach budowania relacji z klientami. Jeśli jesteś barmanem możesz pisać o barmaństwie, garnierowaniu drinków, miksologii itd. Link do takiego bloga zawsze można dołączyć do CV, a jeśli uda Ci się stworzyć bloga poczytnego to nierzadko też, otrzymasz ofertę pracy.

4. Czytanie i komentowanie blogów specjalistów
Nie musisz mieć bloga, aby czytać blogi innych. Obecność na blogach osób które działają w Twojej branży to jednak dobry sposób zarówno na zdobycie dodatkowej wiedzy, jak i pochwalenie się swoją w komentarzach.

5. Artykuły eksperckie
Internet daje możliwość wykreowania siebie jako specjalisty w danym obszarze. W jaki sposób? Poprzez podzielenie się posiadaną wiedzą oraz jej prezentację szerokiemu gronu odbiorców. Jak to zrobić? Poświęcając kilka godzin na stworzenie ciekawego artykułu z naszej dziedziny, który dla innych osób z naszej branży byłby interesujący. Po napisaniu takiego artykułu wystarczy umieścić go – oczywiście z naszym podpisem na serwisie branżowym z naszego obszaru. Spora ilość serwisów chętnie opublikuje za darmo wartościowy materiał. Przykładowo – jesteś specjalistą z zakresu kodów kreskowych? napisz do tech-automatyka.pl. Znasz się

6. Stworzenie video CV
Jednym z najnowszych trendów na rynku pracy jest tworzenie filmików rekrutacyjnych umieszczanych na serwisach typu YouTube. To dodatkowy sposób na to aby dać się znaleźć oraz aby zaskoczyć pracodawcę w niestandardowy sposób dodając link do filmiku do aplikacji. Metoda szczególnie polecana tym osobom, które chcą pracować w zawodach wymagających kreatywności, dobrych umiejętności autoprezentacji, łatwego nawiązywania kontaktu z ludźmi i wysokiej odporności na stres. Jednym filmikiem możesz udowodnić jeszcze przed spotkaniem w sprawie pracy, że to wszystko masz!

7. Odpowiednie zdjęcia
Jeśli jesteś aktywnym użytkownikiem Internetu, korzystasz z serwisów społecznościowych, wymieniasz się informacjami i umieszczasz własne zdjęcia w serwisie, dbaj o ich jakość i wartość jaką ze sobą niosą. Nie znaczy to oczywiście, że nie możesz publikować swoich zdjęć w innej formie jak tylko klasyczne zdjęcie z CV, ale przed umieszczeniem jakiegokolwiek zdjęcia zastanów się co mówi ono o Tobie. Bezpieczniej nie umieszczać w Sieci zdjęć na których jesteś pod wpływem alkoholu lub robisz rzeczy ogólnie uznawane za niesmaczne, nielegalne lub w jakikolwiek inny sposób nieodpowiednie (zdjęcie z demolki przystanku autobusowego może być problemem dla twojego przyszłego pracodawcy). Poprzez zdjęcia które zamieszczasz buduj wrażenie Ciebie jako osoby pozytywnej, wesołej, aktywnej.

8. Pozycjonowanie nazwiska
Pierwszą rzeczą, którą rekruter, szef czy kontrahent wrzuci w google aby dowiedzieć się o nas nieco więcej niż napisaliśmy w CV będzie nasze nazwisko. Jeśli Twoje nazwisko jest mało popularne, to problem jest nie duży – jeśli bowiem cokolwiek w Internecie pod swoim nazwiskiem umieściłeś, będzie łatwe do znalezienia. Jeśli jednak osób o takim imieniu i nazwisku jak ty było mnóstwo, możesz zająć się pozycjonowaniem swojego nazwiska, czyli sprawianiem aby po wpisaniu w wyszukiwarkę „Anna Kowalska” pojawiał się Twój profil na serwisie społecznościowym, Twój blog, Twoja strona i Twoje lanserskie artykuły, a nie Anki Kowalskiej z drugiego końca Polski.
Pozycjonować się na swoje nazwisko można samemu (wystarczy tylko chcieć i poczytać co nieco – np. forum pozycjonowanie i optymalizacja) bądź można to zlecić pozycjonerowi.

9. Pozycjonowanie specjalizacji
Dać się znaleźć po nazwisku to jedna z opcji – drugą (możliwą do stosowania równolegle) jest umożliwienie znalezienia się po specjalizacji czy branży. Wyobraź sobie sytuację w której na frazę związaną z Twoim profilem zawodowym, Twoje nazwisko jest pierwsze na liście wyników wyszukiwania. Przykładowo, jesteś specjalistą ds. logistyki, po wpisaniu więc z wyszukiwarkę frazy „specjalista logistyk” użytkownik otrzymuje link do Twojej prywatnej strony bądź Twojego profilu w serwisie społecznościowym.
W ten sposób nie znajdziesz pracy bezpośrednio, ale będziesz bardziej widoczny w Internecie. Zwłaszcza że sporo osób nie orientuje się że można wpływać na wyniki wyszukiwania – dla nich to że to ty jesteś pierwszy w wynikach jako specjalista będzie oznaczać że jesteś najlepszy.

10. Świadome umieszczanie treści
Budowanie wizerunku dobrego pracownika – specjalisty to nie to samo co kreowanie się na gwiazdę. Zasada – nie ważne jak mówią byle mówili tu nie obowiązuje. Dlatego tak ważne jest to aby umieszczając informację w Internecie robić to świadomie – innymi słowy nie dopuszczać do tego aby kompromitujące informacje na nasz temat mogły być znalezione.

Dla bezpieczeństwa lepiej więc: