Jak wykorzystywać serwisy społecznościowe na użytek szukania pracy

Efektywne poszukiwanie pracy to wykorzystywanie wszystkich nadarzających się możliwości – w tym również narzędzi jakie oferuje nam Internet. Serwisy społecznościowe to zaś jedna z możliwości – jak się okazuje, coraz bardziej efektywna i warta wykorzystania – zwłaszcza że serwisy społecznościowe pozwalają na budowanie własnego wizerunku w dłuższej perspektywie czasowej nie są więc zaledwie miejscem umieszczenia CV, ale mogą długofalowo pomagać w budowaniu kariery – być może nawet przez całe nasze życie. Nasz poradnik pomoże Ci skutecznie korzystać z serwisów społecznościowych do szukania pracy.

1. Serwisy odpowiednie dla naszej kariery

W Polsce mamy obecnie kilka serwisów społecznościowych otwarteych dla przedstawicieli wszystkich branż i skupiających profesjonalistów. Najpopularniejszy to Goldenline.pl. Goldenline jest serwisem który osiągnął większy sukces i ma większą ilość aktywnych użytkowników, warto więc skupić się na tym serwisie, choć nie ma przeszkód by wybrać również inne serwisy. Można korzystać również z zagranicznych serwisów społecznościowych – zwłaszcza jeśli znamy język angielski a naszym celem jest praca za granicą. Tu korzystać można z LinkedIn oraz serwisu Facebook.

Poza serwisami społecznościowymi ogólnymi, niektóre branże – zwłaszcza te związane z IT oraz branżą Internetową mają własne mini – społeczności, na których obecność i czynny udział w ich życiu pozwalają na kontakt ze specjalistami z branży. Dla przykładu wymieńmy Interaktywnie.com (skupiające osoby związane z reklamą i marketingiem Internetowym oraz kreacją w Sieci) czy cafe.wirtualnemedia.pl (dla ludzi marketingu i reklamy)

Warto monitorować Internet na okoliczność powstawania nowych serwisów społecznościowych specjalizujących się w naszych branżach. Pamiętajmy tylko o tym, ze skutecznej kreacji trzeba poświęcić czas. Bycie użytkownikiem 5 serwisów to spory wydatek czasu i tak naprawdę trudno byłoby realnie budować swój wizerunek aż na tak szerokim polu. Lepiej skupić się na jednym – dwóch serwisach.

2. Stworzenie CV – co wpisać, czego nie wpisywać, jak dobrać zdjęcie

Pierwszym krokiem obecności na serwisie społecznościowym jest stworzenie naszego profilu. Podajemy prawdziwe imię i nazwisko. Nasz adres mailowy, który wykorzystamy nie będzie widoczny dla użytkowników (może to więc być nawet login w stylu malykwiatuszek@buziaczek.pl) ale warto wybrać taki, z którego korzystamy – jeśli ktoś napisze do nas prywatną wiadomość, powiadomienie o tym otrzymywać będziemy na maila i aby nie stracić szansy warto wiadomości sprawdzać.

Po założeniu konta w serwisie uzupełniamy nasz profil. Każdy serwis proponuje nieco inne rozwiązania, ale globalnie chodzi o wklepanie w nasz profil CV. Każdy serwis zawiera możliwość wprowadzania zmian, w przyszłości będziemy więc mogli dodawać kolejne miejsca pracy, szkolenia w których braliśmy udział czy też usuwać niektóre informacje. Im więcej napiszemy, tym większe szanse na odnalezienie przez rekruterów czy head-hunterów.

W serwisie społecznościowym można też umieścić swoje zdjęcie (choć nie jest to konieczne). Jeśli decydujesz się na umieszczenie zdjęcia zrób to rozważnie. Najlepiej wybrać takie zdjęcie na którym wyglądasz dobrze, sympatycznie i jesteś uśmiechnięty. Profil w serwisie społecznościowym pozwala na umieszczenie zdjęcia bardziej „luźnego” niż tradycyjne CV – uważaj jednak by nie przesadzić – na podstawie Twojego zdjęcia będą oceniać Cię potencjalni pracodawcy.

Kilka porad do CV

3. Grupy zainteresowań

Każdy serwis społecznościowy ma konkretne grupy skupiające osoby zainteresowane danym tematem. Grupy te tworzone są przez użytkowników. Osoba oglądająca Twój profil będzie widziała do jakich grup należysz i w jakie jesteś zaangażowany. To buduje Twój wizerunek.
Jak dobrać właściwe grupy?

Grupy związane z zawodem – dołącz się do grup w ramach Twojej branży lub Twojego wykształcenia. W tych grupach będziesz mógł poznać ludzi którzy w różnych miejscach robią to samo co Ty, a uczestnicząc w dyskusjach będziesz mógł zbudować swój wizerunek specjalisty. Będziesz mógł też dowiedzieć się czegoś ciekawego i poszerzyć swoją wiedzę.

Grupy zainteresowań – wybierz grupy które dotyczą tego co rzeczywiście Cię interesuje – wybór jest ogromny – praktycznie na każdy temat ktoś już stworzył grupę. A jeśli masz nietypowe hobby możesz stworzyć własną. Grupy zainteresowań to nie tylko szansa na poznanie osób które interesują się tym co ty, ale dla potencjalnego pracodawcy szansa na poznanie Cię z tej „prywatnej strony”. Kto wie, może właśnie na grupie miłośników salsy poznasz swego przyszłego szefa, z którym połączą Cię Twoje zainteresowania.

Kilka porad do wyboru grup

4. Znajomi

Serwisy społecznościowe to miejsce w których można tworzyć siatki znajomych. To kogo dołączysz do swoich znajomych jest również widoczne w Twoim profilu i potencjalny pracodawca może sprawdzić kogo znasz. A to bywa niekiedy niezwykle ważne. Tu pojawia się też najczęstszy błąd osób budujących swoje profile – dołączanie każdego jak popadnie. Nie sztuką jest mieć 300 znajomych. Warto dołączać ludzi do swoich znajomych, ale tych, których rzeczywiście znamy. Czy to w realu, czy on-line.

5. Jak szukać pracy w serwisach społecznościowych?
Przechodzimy wreszcie do meritum, czyli jak szukać pracy przez serwisy społecznościowe. Metod jest pięć:

Podsumowanie
Szukanie pacy poprzez serwisy społecznościowe jest jednym z najnowszych i stale rozwijających się metod poszukiwania pracy. Wydaje się też że dość efektywnym i przyszłościowym. Jeśli więc jeszcze nie macie swojego profilu nie zwlekajcie!

Na co uważać

Zapraszam do dzielenia się uwagami i spostrzeżeniami na temat szukania pracy przez serwisy społecznościowe w komentarzach. Jeśli macie pytania – piszcie. Postaramy się na wszystkie odpowiedzieć.