Co kandydat powinien wiedzieć o firmie?

informacje o pracodawcy Co kandydat powinien wiedzieć o firmie?Wydawałoby się, że kandydat, pisząc w liście motywacyjnym że „chce pracować w firmie X ponieważ” oraz „wierzę że razem osiągniemy sukces” wie do jakiej firmy pisze i rzeczywiście z tą właśnie firmą wiąże jakieś głębsze plany. Nader często okazuje się jednak na rozmowie kwalifikacyjnej, że kandydat który z takim zapałem przekonywał że marzy pracy właśnie w tej firmie, o firmie wie niewiele. W skrajnych zaś przypadkach nic (jak w przypadku rozmowy kandydata z firmą Janssen-Cilag, który na rozmowie zapytał prezesa „co to jest Janssen-Cilag?”.

Oczywiście, żaden rekruter czy szef nie jest na tyle niepoważny aby wyobrażać sobie, że aplikacja którą otrzymał jest jedyną aplikacją którą wysłał kandydat a firma do której napisał jedyną z którą chce współpracować. Nie zmienia to faktu, że warto o firmie dowiedzieć się nieco więcej ZANIM pójdziemy na spotkanie kwalifikacyjne.

Co kandydat powinien wiedzieć o firmie przed spotkaniem?

  1. Firma i jej historia
    Ważna jest historia samej firmy – kiedy powstała, czy jest częścią większej korporacji czy grupy firm, jaki jest jej status prawny (sp. z o.o., akcyjna, działalność gospodarcza), jak duża jest firma, czy działa lokalnie czy globalnie – te informacje to nie tylko wiedza którą pochwalić się można potencjalnemu szefowi i okazać mu zainteresowanie stanowiskiem, ale również ważna informacja dla kandydata. Od historii firmy, jej statusu i wielkości zależeć będzie bowiem jej struktura i etap na którym jest firma. Historia firmy wpływa również na kulturę organizacji, a to z kolei wyznacza standardy pracy i możliwości rozwoju.
  2. Branża
    W niektórych przypadkach kandydat przychodzi do firmy z doświadczeniem w tej samej branży – wtedy ma pełne informacje i tej lekcji nie musi odrabiać. Jeśli jednak dopiero zaczynamy pracę, lub przechodzimy z jednej branży do zupełnie innej (np. marketingowiec który przechodzi z firmy produkującej soki, do firmy montującej rusztowania), warto poświęcić nieco czasu na zapoznanie się z nią.
    Co warto wiedzieć?
    Jak branża się rozwija, jaki jest jej udział w rynku, jakie są perspektywy. Jeśli branża jest szeroka, ważne też, aby znać grupę docelową klientów firmy.
  3. Okolice biznesowe
    Ważnym elementem na wiele stanowisk (zwłaszcza tych związanych ze sprzedażą, marketingiem czy produkcją) jest znajomość środowiska biznesowego.
    Nie wystarczy wiedzieć że firma do której aplikuję produkuje spodnie dżinsowe. Ważne aby wiedzieć do kogo kieruje ona ofertę oraz kto jest bezpośrednią konkurencją.

Po co ten trud, jeśli nie dostaniemy pracy?:

  • zadając sobie ten trud zwiększamy szanse na otrzymanie pracy – to ryzyko – tak jak każda rozmowa
  • oczekujemy że szef / rekruter przeczyta nasze CV prawda? Oni oczekują, że wiemy do jakiej firmy jedziemy na spotkanie
  • przygotowanie się w tym aspekcie do spotkania zajmie Ci góra 15 minut i nawet jeśli nie zdobędziesz pracy, poszerzysz swoją wiedze o rynku i otaczającym Cię świecie – kto wie, kiedy przyda Ci się ta wiedza. Nie jest to więc czas zmarnowany.

Dodaj komentarz

6 Responses to “Co kandydat powinien wiedzieć o firmie?”

  1. olgacecylia says:

    Istotna rzecz. Ostatnio zaproszono mnie na rozmowę nie podając nazwy firmy – i zignorowano moją prośbę o wyjawienie tej jakże poufnej informacji. Na rozmowie usłyszałam, że rekruter nie przeczytał mojego CV, zatrzymując się w 1/3. Pewne reguły obowiązują obie strony…

  2. Ela says:

    dokladnie reguły dotyczą dwóch stron, warto zatem, żeby kandydat pamiętał o zmienieniu nazwy firmy do której wysyła swoje cv i list motywacyjny. Niektórzy zapominaja o tym, a to komentarza chyba nie wymaga, prawda?

  3. MAgda says:

    rekruterzy też ludzie:] ale to raczej nie było profesjonalne podejście… Moim zdaniem to jest znak, do jakiego środowiska w nowej firmie wchodzisz i rozpoznanie w jaki sposób będą cie tam potem traktować. Warto mieć tego świadomość na początku

  4. wrrr says:

    to naturalne, ze należy się przygotować idąc na rozmowę. Rekruterzy zakładają, że wiele osób będzie mówiło o rozwoju, identyfikacji z firmą, ale pamiętajcie, że jeżeli przekonać i rekrutera będzie on uważał, że równie dobrze przekonać możecie przyszłego klienta…

  5. MM says:

    warto o czyms takim pomyśleć, może poszukując informacji natrafimy na jakąś zmianke, która pozwoli nam nawiązać kontakt z przedstawicielem przyszłego pracodawcy. Czasem może być to jakiś drobiazg, wspólne hobby czy zainteresowanie, czasem nawet przypadek pomóc może:)

  6. truskawkowe pole says:

    Wiesz co Magda masz rację, mi się wydawało, że szef ma zły dzień jak byłam na rozmowie i miałam rację, tyle tylko, że ten zły dzień trwa u niego tydzień po tygodniu. Pamiętajmy, ze jak idziemy na rozmowę to nie tylko po to, żeby się “sprzedać”, ale też po to, żeby zdobyć informacje na temat firmy i przekonac się czy to będzie miejsce dla nas. Ja popełniłam błąd i teraz szukam, zeby go naprawić:)