Dlaczego w ofercie pracy nie ma nazwy firmy?

Wśród ogłoszeń rekrutacyjnych, często można spotkać ogłoszenia pochodzące nie bezpośrednio od firmy poszukującej pracownika, ale od agencji rekrutacyjnej. Bywa też, że i sama forma rekrutując, nie ujawnia swojej tożsamości. Osoby poszukujące pracy, często zastanawiają się dlaczego firma nie podaje swojej nazwy i ukrywa się za enigmatycznym stwierdzeniem: „Międzynarodowa firma działająca w branży …. będąca liderem na rynku”.
Spójrzmy, jakie mogą być powody nie ujawniania nazwy firmy w ogłoszeniu rekrutacyjnym.

1Firma poszukuje kandydata na stanowisko na którym ktoś już pracuje

W sytuacji kiedy firma poszukuje pracownika na już obsadzone stanowisko i nie chce aby obecny pracownik firmy zorientował się, że planuje się jego zwolnienie, najprostszym rozwiązaniem jest właśnie nie ujawnienie nazwy firmy. Takie sytuacje zdarzają się najczęściej przy stanowiskach strategicznych, ważnych dla funkcjonowania firmy, kiedy firma nie może pozwolić sobie na pusty wakat.

2 Firma nie chce aby kandydaci zawyżali oczekiwania finansowe

O wielu firmach, zwłaszcza międzynarodowych korporacjach, krążą opowieści na temat wysokości zarobków. Jeśli firma ma opinię takiej „w której się dużo zarabia” ujawnienie nazwy firmy może spowodować, że kandydaci zawyżają wysokość oczekiwań finansowych, zakładając że „może się uda”. Przeprowadzenie rekrutacji przez firmę zewnętrzną może pomóc w określeniu rzeczywistych wymagań finansowych kandydatów o danym profilu, którzy gdyby wiedzieli do jakiej firmy kandydują, podbiliby swoje oczekiwania finansowe.

3 Firma ma złą opinię na rynku pracy

Niektóre firmy zdążyły wyrobić sobie złą opinię na rynku pracy. Plotki o niskich zarobkach lub trudnych warunkach pracy, powodują że ujawniając nazwę firmy, nie ma wśród kandydatów zainteresowania.
Firma która chce zmienić swój obraz na rynku pracy jest wtedy w trudnej sytuacji. Nawet jeśli chce płacić więcej, kandydaci nie napływają. Rozwiązaniem jest wtedy przeprowadzenie utajnionej rekrutacji, zaakceptowanie wstępnych oczekiwań finansowych kandydata a następnie ujawnieni nazwy firmy. W takiej sytuacji kandydat zyskuje informację, że firma ta, mimo tego iż dawniej nie proponowała zbyt dużych zarobków, dostosowała się do wymagań rynku, zmieniła strategię i jest odpowiednim partnerem do dalszych rozmów.

4 Firma poszukuje określonych specjalistów z konkurencyjnych firm

W niektórych firmach istnieją bardzo specjalistyczne stanowiska pracy. Specjalizacja bywa tak wąska, że w całym kraju istnieje jedynie kilkadziesiąt osób pełniących podobne funkcje lub dysponujących określonymi kompetencjami. Bezpośrednie podkupywanie pracowników konkurencji nie jest mile widziane i firma która nie chce stracić w oczach konkurencji kieruje rekrutację do agencji, która poprzez head-hunting może zaprosić do rozmów pracowników konkurencyjnych firm.

5 Firma nie chce, aby była widoczna rotacja

Duża rotacja nie świadczy zbyt dobrze o firmie. Osoby poszukujące pracy, śledząc rynek pracy i natrafiając na ogłoszenia stale od jednak firmy, zaczynają podejrzewać, że w firmie źle się dzieje, skoro pracownicy tak masową odchodzą. Ukrycie nazwy firmy pomaga więc ukryć fakt posiadania rotacji w firmie.

6 Firma prowadzi rekrutacje jednocześnie z agencją rekrutacyjną

W sytuacji, kiedy firma ma trudności ze znalezieniem pracownika (co może wynikać z wymagań stawianych pracownikowi lub wąskiej specjalizacji poszukiwanego kandydata) prosi o pomoc agencję rekrutacyjną, jednocześnie nadal samodzielnie poszukując kandydata. Agencja rekrutacyjna przyjmując zlecenie chce aby kandydaci zgłaszali się do niej, nie zaś bezpośrednio do firmy poszukującej pracowników. Z tego powodu, w zamieszczanych przez siebie ogłoszeniach, agencja nie ujawnia nazwy firmy, aby nie stracić w ten sposób potencjalnych kandydatów.

7 Firma planuje „coś wielkiego” i nie chce by konkurencja to odkryła

Wolny rynek to istna dżungla. Przetrwają tylko najsilniejsze przedsiębiorstwa. Bywa, że firma ma nowy, innowacyjny pomysł i poszukuje kilku osób które pomogą w urzeczywistnieniu planów „zdobycia świata”. W takiej sytuacji, firma nie chce aby konkurencja dowiedziała się o tym, że „coś się święci”. Ukrycie naboru, zmniejsza ryzyko przecieku informacji.

8 Wymagania serwisów ogłoszeniowych

Ostatni powód jest niezwykle prozaiczny. Niektóre serwisy ogłoszeniowe, współpracując z agencjami rekrutacyjnymi, nie zezwalają na umieszczenie logo innej firmy w ogłoszeniu. (Byłaby to bowiem dodatkowa reklama dla firmy zlecającej rekrutację). Agencje nie są więc w stanie ujawnić nazwy firmy, dla której poszukują kandydatów.