Jak się przygotować do telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej?

rozmowa_kwalifikacyjnaWywiad telefoniczny jest coraz częściej stosowanym narzędziem rekrutacyjnym. Służy do pierwszej, wstępnej selekcji kandydatów. W zależności od stanowiska na które aplikujemy oraz konkretnych wymagań w zakresie danego stanowiska może być krótką rozmową sprawdzającą jedynie kilka faktów z CV, może też służyć głębszej diagnozie umiejętności kandydata (np. przy rekrutacji na stanowisko telemarketera)

Jak się przygotować do wywiadu telefonicznego?

  1. Pamiętaj, że wywiad telefoniczny to nie luźna pogawędka ale sposób na selekcję kandydatów. Jeśli nie „sprzedasz” się przez telefon, możesz nie mieć szansy na bezpośrednie zaprezentowanie swojej osoby.
  2. Uśmiechaj się! Telemarketerzy szkoleni są do tego, by uśmiechać się do rozmówcy w trakcie rozmowy. Postaraj się zachować pogodę ducha i uśmiechać do telefonu. Jeśli masz trudność z uśmiechaniem się bez powodu, w trakcie rozmowy stań przed lustrem i uśmiechaj się do samego siebie. Taką metodę stosują telemaketerzy.
  3. Szumy, trzaski, kłopoty z zasięgiem mogą wpłynąć niekorzystnie na komunikację między Tobą a rekruterem. Jeśli zostaniesz „złapany” w pociągu, na ulicy, w pubie – postaraj się przełożyć rozmowę na inny termin, w którym będziesz mógł spokojnie porozmawiać.
  4. Przygotuj sobie swoje CV, abyś na bieżąco mógł weryfikować pytania i sprawdzać podane informacje z tymi które zawarłeś w CV.
  5. Przygotuj sobie listę pytań do rekrutera. Być może będziesz miał możliwość dowiedzenia się czegoś więcej na temat stanowiska na które aplikujesz. Poza tym, zainteresowanie przyszłą pracą jest zwykle mile widziane.
  6. Pamiętaj, lub miej przy sobie listę swoich mocnych stron. Dzięki temu będziesz wiedział na które aspekty postawić nacisk podczas rozmowy telefonicznej.
  7. Nie kłam na temat swoich doświadczeń i umiejętności. Nawet jeśli przejdziesz do kolejnego etapu, na bezpośrednim spotkaniu pracodawca zweryfikuje Twoje umiejętności, a spotkanie okaże się dla Was obojga stratą czasu.