Jak napisać dobry list motywacyjny

Zdolność pisemnego wyrażania myśli jest niezbędna do tego, aby radzić sobie na rynku pracy. Nie chodzi tu jedynie o napisanie listu motywacyjnego, ale również o zdolność przekonania klienta do zakupu jakiegoś produktu lub skorzystania z konkretnej usługi, a nawet do nawiązania bliższych znajomości z kolegami z pracy.

Pomimo ogólnego założenia, że dobry tekst uzależniony jest przede wszystkim od talentu piszącego, każdy może ulepszyć swój warsztat. Wkładając trochę wysiłku i sumienności można osiągnąć minimum potrzebne do korzystania z tekstu pisanego jako najlepszej metody poszukiwania pracy.

Przede wszystkim – bezbłędna ortografia.

Pisanie bez błędów ortograficznych jest rzeczą podstawową podczas redagowania jakiegokolwiek tekstu. Często jednak zapominamy o wadze ortografii. Najniewinniejszy błąd ortograficzny może zdyskwalifikować jakikolwiek tekst, a co gorsza przyczynić się do tego, że osoba rekrutująca wyrobi sobie złą opinię o nadawcy listu.

Oczywiście znajomość zasad ortografii często zależy od poziomu wykształcenia piszącego oraz od jego oczytania. Pamiętaj jednak, że zawsze możesz pisać poprawniej:

– Po pierwsze zawsze upewniaj się co do pisowni każdego słowa. W razie jakichkolwiek wątpliwości sprawdź pisownię w słowniku. Nie ma lepszego sposobu nauczenia się języka.

– Również możesz skorzystać z funkcji korektora tekstu, w którą wyposażone są edytory tekstowe. Jednak lepiej nie ufać zbytnio automatycznym korektorom i sprawdzać pisownię w słownikach.

– Przed wysłaniem listu poproś kogoś, aby ci go sprawdził. Dokument z błędami ortograficznymi sprawia fatalne wrażenie i może spowodować natychmiastowe odrzucenie Twojej kandydatury.

Tekst jasny i przejrzysty

Częstym błędem jest pisanie stylem górnolotnym w celu popisania się znajomością niektórych słów. Użycie wyszukanych słów może sprawić, że odbiorca nie zrozumie nas lub przekażemy coś, czego tak naprawdę nie chcieliśmy przekazać. Najlepszy język to język prosty i niezbyt wyszukany:

– Aby jasno się wyrazić, należy uporządkować zdania według logicznego schematu: podmiot + orzeczenie.
– Pamiętaj również, by nie używać czterech słów, jeżeli możesz wyrazić to samo w dwóch słowach, na przykład nie pisz „chciałbym skierować wyrazy podziękowania”, kiedy po prostu możesz napisać „bardzo dziękuję”.

Odpowiedni układ i wygląd listu

Wygląd listu często mówi więcej o jego autorze niż jego zawartość. Jeden wielki, niekończący się paragraf, z którego jasno nie wynika to, co najważniejsze, może znużyć nawet najlepszego czytelnika. Dlatego należy uporządkować to, co chcemy przekazać według konkretnych idei i wyrazić to w odrębnych paragrafach, które z kolei nie powinny być zbyt długie. Narzędzia informatyczne, jakie mamy w zasięgu ręki, umożliwiają nam wyróżnienie tekstu na wiele sposobów: jego pogrubienie, podkreślenie, pochylenie itp.

Nasze pismo jest odzwierciedleniem tego, o czym myślimy w danym momencie, dlatego przed przystąpieniem do pisania warto jest zastanowić się nad tym, o czym chcemy pisać i poukładać myśli. Bardzo pomocne jest przygotowanie sobie schematu z najważniejszymi ideami, które chcielibyśmy zawrzeć w naszym liście. Powyższe rady możesz wykorzystać nie tylko do napisania listu motywacyjnego, ale również do zredagowania każdego innego pisma.

Dodaj komentarz

6 Responses to “Jak napisać dobry list motywacyjny”

  1. Wojtek says:

    A może wybierając kandydata do pracy na podstawie pięknego i gramatycznie napisanego listu motywacyjnego znajdziemy .. humanistę, a potrzeba na to stanowisko np. analityka lub osobę o innych zdolnościach?
    Czy gospodarki i przedsiębiorstwa np. Irlandzkie i Angielskie gdzie nie kładzie się takiego nacisku na gramatykę i krasomówczość w listach motywacyjnych i CV są słabsze od polskiej??

  2. Andrzej says:

    Popieram przedmówcę, humaniści pisza piękne listy, są specjalistami w upiekszaniu, technicy natomiast przedstawiają przeważnie suche fakty, są konkretni.
    Podczas ostatnich poszukiwań pracy zauważyłem że polscy pracodawcy a raczej specjaliści HR bardziej zaczynają cenić znajomość języków obcych od fachowości. Dlaczego pracodawca w Anglii czy Irlandii wymaga od pracownika komunikatywnej znajomości języka “urzędowego” angielskiego a pracodawca polski wymaga biegłej znajomości języka obcego? Czy pracodawca polski chce mieć fachowca czy tłumacza na stanowisku technicznym?
    Większość fachowców znajacych biegle język już dawno wyjechała.

  3. Marcin says:

    Zgadzam się z Wami obojga.
    Pisanie listu motywacyjnego – jak dla mnie – jest zbędne. Wystarczy przecież dobrze skonstruowany życiorys by dowiedzieć się sporo o danej osobie, a to czy włada wyszukanym językiem akurat w mojej branży (techniczna) jest zbyteczne.

  4. Ciekawa strona, trafilem tu przypadkowo, ale od dzis bede wpadal czesciej, pozdro

  5. CV says:

    w infopracy mam swoje konto juz od kilku lat dzieki CV znalazlem na tym serwisie juz trzech pracodawcow i jestem zadowolonym uzytkownikiem Infopraca

  6. LM says:

    Częste błędy w listach motywacyjnych

    * Niewłaściwe dopasowanie treści listu motywacyjnego do wymagań konkretnego ogłoszenia o pracę i pracodawcy

    * Korzystanie ze ściągniętych z Internetu wzorów listów motywacyjnych bez dokonywania w nich wystarczających zmian pod kątem każdej oferty z osobna. Przedstawianie własnych zalet za pomocą wyświechtanych zwrotów: kreatywny, ambitna, szybko uczący się, pracowita, odporny na stres, etc., jeśli nie uzasadniamy tego w liście na podstawie konkretnych przykładów. Profesjonalni rekruterzy zazwyczaj dobrze znają najbardziej popularne w Internecie wzory listów motywacyjnych i sformułowania…

    * Wysyłanie jednego wzoru listu motywacyjnego – choćby i własnoręcznie napisanego – do wielu pracodawców w odpowiedzi na wiele, często różniących się od siebie ofert pracy. List motywacyjny skierowany do wszystkich ostatecznie może trafić do nikogo

    * Brak informacji w liście motywacyjnym, na jakie ogłoszenie jest odpowiedzią i jakiego stanowiska pracy dotyczy. Brak podania nr referencyjnego, jeśli w ogłoszeniu byliśmy o to proszeni. (Jest to szczególnie istotne w przypadku dużych firm, które często prowadzą jednocześnie rekrutacje na wiele stanowisk pracy.)