Co chce zobaczyć pracodawca w Twoim Curriculum?

Curriculum jest dokumentem, za pomocą którego pracodawca oceni Twoje predyspozycje. Jest Twoim pierwszym kontaktem z pracodawcą.

Pomimo tego, że jest to kontakt za pośrednictwem papieru, to właśnie według jego faktycznej zawartości pracodawca rozważy lub odrzuci Twoją kandydaturę.

Ofertodawca przeważnie już pierwszego dnia po ukazaniu się jego ogłoszenia otrzymuje góry życiorysów. Jeśli Twój list motywacyjny zwrócił na Ciebie jego uwagę, można by powiedzieć, że wygrałeś pierwszą bitwę; jednak jeśli Twoje CV nie odpowiada jego oczekiwaniom, to przegrałeś wojnę w momencie, gdy byłeś już blisko osiągnięcia celu.

Czego chce pracodawca?

Wyobraź go sobie kupującego samochód: przeczyta ogłoszenia, wybierze dwa lub trzy modele, przeanalizuje ceny i dane techniczne. Przeanalizuje wszystkie dane i ostatecznie zdecyduje się na kupno jednego z nich. Kiedy przyjdzie czas zatrudnienia pracownika, zrobi mniej więcej to samo w celu upewnienia się o poprawności swojej inwestycji.

Ludzie mają w zwyczaju oceniać inne osoby już przy pierwszym kontakcie. Podobnie dzieje się w przypadku Twojego CV. Jeśli czytelnik zobaczy dane, które nie spełniają jego oczekiwań, pomyśli: „to nie ta osoba” i przejdzie do następnego kandydata. Dodaj do tego fakt, że prawie nigdy nie czyta całego życiorysu.

Wyróżnij informację, którą chce przeczytać

Przy pierwszym rzucie oka powinien zauważyć doświadczenie i wykształcenie, będące w bezpośrednim związku z ogłoszeniem. W tym celu spróbuj pomanipulować dwoma zmiennymi: opisy pracy i cyfry. Zamiast „3 lata jako osoba odpowiedzialna za dział handlowy w firmie informatycznej”, napisz: „Zarządzanie 24 rachunkami handlowymi w firmie informatycznej. 3 lata doświadczenia”. Cyfry powielają obrazy, podczas gdy słowa zapisywane są w pamięci.

Jeśli odpowiadasz na jakieś ogłoszenie, przeczytaj je słowo po słowie. Aby pracodawca był przekonany o Twoich predyspozycjach, użyj tych samych słów zarówno w Twoim CV, jak i w liście motywacyjnym. Wstępnie wybrał on sobie pewien zestaw wymogów i przedstawia je w formie rzeczowników i przymiotników.

Oprócz wyszczególnionych wymogów ma on także inne zapotrzebowania, które musisz odzwierciedlić w tych dwóch stronach, które będą Twoim CV. Oprócz księgowego zdolnego do prowadzenia pełnej księgowości firmy, potrzebuje on kogoś, kto jest w stanie współpracować z resztą departamentów w jego firmie. Cecha ta musi zostać wyraźnie zaznaczona w Twoim CV.

Marketing to klucz do sukcesu

W poszukiwaniu pracy dobry marketing jest bardzo użyteczny. I jeśli nie potrafisz wyraźnie podkreślić Twoich mocnych stron w CV, jesteś na straconej pozycji.